Witcher 500i Ex: Accelerator för A500

• Ser ju sjukt intressant ut detta: https://www.youtube.com/watch?v=0jyXd3BlpN8

Nån som testat?

• Jag har en som tuffar på 42MHz och en PlipBox i parallellporten.

Lite kinkig med RAM, men jag har hittat ett 8MB som funkar på hyfsad klockfrekvens. Jag fick även sända tillbaka mitt för firmware-uppgradering. Men nu funkar det rätt bra.

Kör Rev6-moderkort, 3.1-ROM, 1MB chip-moddat, med WB3.1 och Directory Opus Magellan II, Miami 3.2 och har en riktigt potent liten sleeper, då man inte kan se kortet och CF under RF-skölden ens. Wicher (notera stavning) lockade mig eftersom den är en riktig 68000 och således helt kompatibel med A500-program, eftersom intruktionssettet är identiskt.

Förmodligen hade TF530 givit en ännu mer potent workstation. Men denna lär lira WHDLoad med mer exotisk maskinkod.

Supporten är dock 98% Polska. Men Aros Retrofit där jag köpte mitt kort (svensk firma) var helt fantastiska att ha att göra med. Visst … Inte Dustin, men hjälpsam och trevlig, även att jag fick ett måndagsexemplar. Vi gör ju ändå alla detta som hobby.

AiO

• Trevligt! Jag har en TF-530 som inte vill fungera i min A500. Säkerligen en knepig revision på maskinen i fråga men det vore kul att uppgradera den till nåt snabbare som man kan köra WHDLoad eller en BBS på eller så. 1400 spänn var ju inte så farligt heller:

http://www.arosretrofit.se/product.html/wicher-500i?category_id=24

• Precis. Och man slipper löda :)

• @AiO Det också. Jag har bett Aros Retrofit maila mig när de får in ett kort på lager så blir det affär då. Superbra tips!

• Gott!

Kolla 7bit.pl om SPI-bussen de har på det. Finns redan drivrutiner för RTC, SD-kortläsare (hotplug) och MP3-decoder. Jag pulade lite med ethernet men tror att de har något på G där, så PlipBox får duga sålänge.

De har pin-outs och hur man kopplar in dessa ‘arduino-moduler’ om du scrollar ner lite.

• @Joacim-Melin fick du tag på något Wicher?

Jag har ännu inte hittat något RAM som funkar bra på 50MHz, men ska väl försöka få till det… Min tuffar på stabilast på 25MHz nu, har t.o.m. bytt CPU till en 20MHz istället för den 12MHz jag fick med, bara för att vara säkrare på att problemet inte låg där. Jag gissar att jag måste försöka hitta något 50ns-minne och sätta i. Teoretiskt ska det ju funka med större moduler än 8MB, bara att man inte får tillgång till mer än 8MB, vilket borde underlätta inköpet lite.

• @AiO Inte fått tag i ännu, tyvärr.

• @Joacim-Melin inga spännande nyheter på Wicher-fronten? Jag var faktiskt i kontakt med utvecklarna efter förra inlägget. De verkar ha en SPI-drivis för ENC28J60-moduler på gång. Vore ju jättetrevligt att kunna montera ett “riktigt” ethernetkort i sin A500 för under 200:- :) Tills vidare kör jag PlipBox, som faktiskt också är en trevlig variant med bra stöd. Men det är klart… Några hisnande överföringshastigheter blir det ju inte.

https://www.electrokit.com/produkt/mod-enc28j60/

Däremot hade jag ingen framgång att hitta några 50ns-minnen att experimentera med för att nå upp till de där önskvärda 50MHz:en på Wicher, för att få någon ekvivalens med hastigheten just denna maskin hade när det begav sig. (Hade GVP 530 40MHz - Som jag ångrar dyrt att jag sålde för att få råd med A1200:an :) )

• @AiO Jag har sajnat upp mig för att köpa en men får aldrig några mail om det så jag måste erkänna att jag glömt bort det. :)

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.