Hejdå Atari 1040STE, Hej Amiga 600 (!)

• Datorn som av undertecknad utropats till den fulaste Amiga som någonsin gjorts har nu hittat sig en plats på mitt retrobord i hemmakontoret.

Jag sålde min Atari 1040STE med en massa lull-lull och köparen, en oerhört trevlig karl, berättade att hans bättre hälft ställt som krav att det inte tillkom fler gamla datorer i form av att det totala antalet datorer i deras gemensamma hem inte ökade, så för att han skulle kunna köpa min Atari så var han tvungen att göra sig av med en Amiga. Snabbt.

Så jag fick mina pengar och en A600. Det visar sig att min A600 dessutom har en 68020-accelerator på 33Mhz och 9MB RAM inbyggt. Oerhört trevlig maskin som jag tror ska bli min nya BBS-dator efter min A1200.

• A600 är udda, och just det där med turbokirten till en burk som inte skulle ha sånna, och alla vill inte ha heller har jag hört, berror på revision.

Jag har en rätt fin jag bytte tgtbordet på, med 030 40mhz eller nåt turbokort i 16mb, men jag har original HDn så det är trångt, borde bytt till cf kort när det kom.

Smidig att ta med om man nu skulle behöva.

Nåt flretag krängde alla sina amugarelaterade grejor i början på 00 talet, då köpte jag några svenska tangentbord och turbokort, tom en hel A1200 från nåt håll, hade legat på lager sen Amiga inc. tiden.

Kort sagt nostalgi som sätt att tjäna pengar hade inte kommit ännu, och åldern på dem var inte så hög ännu, man kan tänka sig hur många som lagt av och kastats eller nu ör reservdelar på ebay.

Log in to reply