En sorts lösning på att köra telnet BBS från sin C64/C128

• Hej hej,

Jag plitade ihop en liten anteckning om hur jag byggde min null-modemkabel och vad jag använde för tekniker för att komma åt BBS:erna via telnet. Kan ju lika gärna dela med mig här.

https://www.aio.nu/tcpser_your_c64_to_your_favorite_telnet_bbs.html

Ha så kul! :)

• Klarar den även att skicka RING till C64/128:an? Funderar på att sätta upp en BBS…

• Oklart :) Har ingen aning m.a.o. Men den verkar kompetent på många sätt…

Fast jag funderar på om man t.o.m. måste bygga lite annorlunda och med annan hårdvara isf.

• @Joacim-Melin och om du sätter upp en BBS. Försök få till en koppling till NodeBB-forumet här på något vis!

• @AiO RING skickas tydligen över en annan pinne i RS-232-anslutningen. Men jag måste forska mer i det där, har inte hållit på med sånt där på 20 år.

• @Joacim-Melin Precis så. Men det kanske finnas någon BBS-mjukvara som agerar på annat stimuli? Kanske vet m00p något bra där?

• @AiO seriekommunikation på Commodores åttabitars-datorer är om jag förstått det rätt inte som på en Amiga eller PC. En C64 eller C128 hade inte RS-232 rakt av - om du skrev ett BBS-program var du tvungen att skriva drivrutiner för att stödja exempelvis en adapter från 64:ans egna seriella port till RS-232. Sen finns det som sagt massor med adaptrar som skapar en seriell port i en C64 eller C128 och som kommunicerar via WIFI men de innehåller sällan, eller snarare inte alls, någon koppling till RING och därmed kommer BBS:en inte fatta att ett inkommande samtal kommer. Tyvärr.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.