AMOS-demos!!! (Här är ett av mina gamla som jag tyvärr lyckats spara på :D )

• Hej på Er!

Här kommer en liten filmsnutt med ett gammalt demo som jag och en kompis tydligen gjorde i AmosPro 1995 :) Huvaligen, man ska inte skämmas. Varsågoda! (Sorry för den dåliga capture-kvallisorten, mitt EasyCAP bestämde sig för att trilskas en del, så typiska stjärnfält och sådär syns knappt)

YouTube-länk till videon

Har ni några gamla AMOS-produktioner ni mer eller mindre hade glömt bort.

/AiO

• Riktigt imponerande! Jag kom aldrig riktigt igång med AMOS men önskar att jag hade gjort det.

• Det är ett kul språk. Och i detta fallet tror jag att det är Amos Pro Compiler inblandat också, om jag inte minns helt fel. Då blir det ganska potent, tycker jag.

• Jag har pysslat med Amos på senare tid oå min A3000 som man ju kan ha en plattskärm på direkt.
    Kul tycker jag öven om andra tycker jag är vansinnig som programmerar på en burk från 1990 hehe
    PC är så opersonliga, ich många moderna programerings språk hyper hjälpsamma, isf ska man kunna C++ eller nåt.
    Men jag blev kvar i urtiden och köpte Amis Pro på Tradera och la in bla.

• @Silwer vore kul att se vad du programmerat för något vid tillfälle. Jag håller precis på att grejja lite med AMOS igen jag med. Satt och filade på ett litet en-skärms-demo. Inget tekniskt utmanande mer än att jag ville göra något som rör sig snyggt i 50Hz. Någon liten scroll och en bra låt kanske. Möjligen någon sprite som rör sig.

• Jo, men huvudsaken är ju att man lyckas med nånting även om det inte blir det mest imponerande.
    Visst det är inte Assembler men det är kul att det gjordes ett språk som var lättare att greppa för vem som helst.
    Det är en skaplig bok man får med Pro versionen och jag har även Mastering Amiga Amos som jag hittade begagnad med.
    Enkla spel och dylikt går ju att sätta ihop, eller då demos som du funderar över.
    Det är ju inte särskilt resurskrävande om man nu kör på en äkta amiga, en hårddisk och lite mer minne räcker ju

• Vi har en rolig AMOS-artikel i kommande Datormagazin Retro som vi för övrigt skickar till tryck om nån vecka eller så.

Logga in för att posta

Ser ut som din anslutning till Vintagedatorer - forum om gamla datorer gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.